Visualització de contingut web

Llenguatge administratiu

La prova s'estructura en tres àrees, que avaluen els continguts del programa de Llenguatge Administratiu.

 
Àrea
Valor
Durada
Comprensió lectora
10 %
 2 hores i 30 minuts
Expressió escrita
45 %
Coneixements pràctics de llenguatge administratiu
45 %

 

 

La puntuació mínima exigida per a obtindre el certificat és d'un 60% de la prova.

Visualització de contingut web

continguts


ÀREA DE COMPRENSIÓ I LÈXIC  

1. HABILITATS. Conéixer i analitzar els diversos tipus de textos administratius.

  • Conéixer la tipologia general de textos administratius i establir una adequada correspondència entre el tipus de text i cada activitat administrativa.
    • Característiques d'estil (objectivitat, claredat, precisió, simplicitat i formalitat).
    • Funcions i característiques de diversos textos administratius.
  • Comprendre el contingut i analitzar les parts principals i els elements bàsics d'un text administratiu.
    • Marc legal.
    • Disposició de cada tipus de text.
    • Ordre de la informació.
    • Terminologia i fraseologia.
    • Abreviacions.

2. SUGGERIMENTS I ACTIVITATS RECOMANADES:

  • Llegir textos administratius.
  • Entendre i ordenar correctament els diversos fragments d'un text.

Subir

ÀREA D'EXPRESSIÓ ESCRITA

1. HABILITATS. Elaborar els textos administratius més usuals amb correcció, coherència i adequació al tipus de text i a la situació comunicativa.

  • Ordenar i cohesionar les diverses parts del text d'acord amb el contingut i l'estructura convencional de cada tipus de text.
    • Disposició del text.
    • Ordre de la informació.
    • Enllaços (preposicions, conjuncions, fraseologia, puntuació...)
    • Recursos de substitució (pronoms, sinònims...)
  • Adequar el text a la situació comunicativa, tenint en compte la relació emissor-receptor, el contingut (seleccionar la informació necessària), la intencionalitat (refusar, agrair...) i el to (intransigent, cordial, distant...).
    • Adequació del registre i del contingut.
    • Els tractaments.
    • Precisió terminològica i fraseològica.
  • Redactar correctament els documents administratius més usuals.
    • La sol·licitud i la petició
    • El plec de descàrrecs
    • El recurs
    • La notificació
    • El certificat
    • El saluda, la invitació i la citació
    • La convocatòria
    • L'anunci
    • L'edicte i el ban
    • La nota interior
    • L'ofici
    • La diligència
    • L'informe
    • La resolució
    • L'acta
    • La carta
    • El contracte
    • El conveni
    • La declaració jurada
    • El currículum

2. SUGGERIMENTS I ACTIVITATS RECOMANADES:

  • Practicar la redacció dels documents administratius més usuals.
  • Familiaritzar-se amb el registre administratiu.
  • Enviar sol·licituds a l'ajuntament.
  • Enviar cartes als diaris locals.
  • Fer el currículum personal.

Subir

ÀREA DE DOMINI PRÀCTIC DEL SISTEMA LINGÜÍSTIC

1. HABILITATS. Usar correctament els recursos lingüístics, especialment els que afecten directament el llenguatge administratiu.

  • Conéixer els conceptes bàsics en què es fonamenta el llenguatge administratiu valencià i el seu referent històric.
    • El llenguatge administratiu: concepte i caracterització.
    • Nivells i registres del llenguatge.
    • Característiques del llenguatge administratiu.
    • L'estil administratiu.
    • Tradició i vigència del llenguatge administratiu valencià.
    • La influència d'altres llengües.
    • El marc legal actual.
    • Normes internacionals del llenguatge administratiu.
  • Conéixer els continguts corresponents al nivell de grau mitjà de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià i especialment els següents:
    • Les majúscules i les minúscules.
    • Els signes de puntuació i altres signes gràfics.
    • La divisó del text.
    • Signes gràfics: els parèntesis, els claudàtors, la barra inclinada, el guió, les cometes.
    • La puntuació: la coma, el punt i coma, el punt, els punts suspensius, els dos punts.
    • Els signes d'interrogació i d'admiració o exclamació.
    • Signes intercanviables.
    • Contacte de signes.
    • Les abreviacions.
    • Les abreviatures.
    • Les sigles i els acrònims.
    • Els símbols.
    • El tractament personal i el tractament protocol·lari.
    • Les indicacions de quantitat.
    • Els numerals: cardinals, ordinals, partitius, col·lectius, múltiples.
    • Els quantitatius.
    • Els indefinits.
    • Locucions adjectives de quantitat.
    • Adverbis de quantitat.
    • Locucions adverbials i frases fetes.
    • Vocabulari.
    • Les indicacions de temps.
    • Els dies de la setmana.
    • Els mesos.
    • Els anys.
    • Les hores.
    • La data.
    • Vocabulari i expressions temporals.
    • Les indicacions de lloc.
    • L'ús de l'article.
    • L'ús de les preposicions a i en.
    • L'adreça.
    • Vocabulari i expressions de lloc.
    • Morfosintaxi nominal, pronominal i verbal.
    • La frase, l'ordre lògic.
  • Terminologia i fraseologia administratives.

2. SUGGERIMENTS I ACTIVITATS RECOMANADES:

  • Familiaritzar-se amb la puntuació de textos administratius.
  • Conéixer la terminologia i la fraseologia típiques dels textos administratius.
  • Relacionar la terminologia administrativa amb les definicions corresponents.
  • Buscar sinònims de paraules i expressions que apareguen en textos administratius.
  • Buscar les abreviacions corresponents a determinades paraules.
  • Relacionar frases amb els nexes necessaris.
  • Identificar el text administratiu que correspon a cada situació determinada.

Subir